عوارض ایمپلنت چیست؟

عوارض ایمپلنت

معایب کاشت ایمپلنت ممکن میباشد نسبت به شرایط بیمار، مشکلاتی را برای وی ایجاد نماید ولی این مشکلات روی این حقیقت که کاشت دندان به شیوه ایمپلنت راهکار فوق‌العاده‌ای برای جایگزین کردن دندان های از دست رفته میباشد؛ تاثیری نمی گذارد. عارضه ها جانبی ایمپلنت دندان بخشی از روند معالجه آن می باشند بنابراین جای هیچ گونه نگرانی هنگام مشاهده علائمی مانند کبودی، حس درد یا این که حتی خون ریزی خفیف بعد از انجام ایمپلنت وجود ندارد. بلکه این عارضه ها جانبی ایمپلنت دندان طی بازه کوتاهی از بین خواهد رفت. در مجموع می توان اظهار‌کرد معایب ایمپلنت دندان نسبت به روشهای دیگر جایگزین کردن دندان از دست رفته چندان جدی نیست. اما می توان معایب زیر را در مقایسه با روشهای دیگر مانند بریج دندان سنتی برای کاشت دندان به روش ایمپلنت برشمرد:

1. نیاز به جراحی های مختلف

انجام فعالیت جراحی و فرایند قبل و بعد برای بیمار فرایندی ناگوار اضطراب آور و دردناک میباشد. در زمان روند کاشت ایمپلنت، نیاز به جراحی مختصری برای سوراخ کردن استخوان فک به منظور کاشت ایمپلنت و بعد از جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک نیز نیاز به جراحی دیگری برای برداشتن لثه و قرار دادن اباتمنت میباشد. البته دندانپزشکان این اعتقاد و باور را به شما می‌دهند که حین انجام فعالیت جراحی کاشت ایمپلنت احساس ناراحتی تان حتی نسبت به عصب کشی یا این که کشیدن دندان کمتر باشد. از لحاظ بیماران انجام عمل جراحی کاشت ایمپلنت به طور تقریبً در توان پر کردن دندان میباشد و فرصت مورد نیاز برای انجام این فعالیت جراحی مختصر نیز حدود ۱۰ دقیقه میباشد.

از سایر معایب کاشت ایمپلنت این میباشد که بسته به شرایط مریض ممکن میباشد نیاز به جراحی های دیگری قبل از کاشت ایمپلنت باشد. مثلا در صورتیکه تراکم استخوان شخص کافی نباشد بایستی قبل از اقدام به کاشت ایمپلنت، جراحی پیوند استخوان انجام میگیرد و همینطور درصورتی که کاشت ایمپلنت در فک بالا ایفا گیرد ممکن است نیاز به عمل جراحی برای لیفت سینوس باشد.

1. خطرات و عوارض جانبی به دلیل انجام عمل جراحی

انجام عمل جراحی همواره با خطراتی برای مریض همراه است . مریض بعداز عمل جراحی ایمپلنت دندان احتمالا تا چند روز احساس، درد، ورم، کبودی و ناراحتی را خواهد داشت. همینطور درصورتی که که نیاز به کاشت بیشتر از یک دندان در دهان باشد معمولاً دندانپزشکان از بی حسی موضعی یا این که بیهوشی کامل در بیمارستان برای مریض استفاده میکنند که ممکن میباشد عوارض جانبی زیادی برای شخص داشته باشد.

• احساس درد و ناراحتی

ترش شدن دهن و احساس درد از عارضه ها جانبی ایمپلنت دندان میباشد که بروز آن ها پس از هرگونه عمل جراحی داخل دهان طبیعی میباشد. برای تسکین این عارضه ها جانبی ایمپلنت دندان می توان از مسکن هایی که بوسیله پزشک معالج تجویز گردیده بهره برد. همینطور بهتر میباشد از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی داغ یا این که خیلی سرد تا‌زمانیکه آلرژی و حس درد و ناراحتی شما از بین نرفته؛ دوری کنید.

• کبودی اطراف محل عمل شده

در روزهای اولیه ریکاوری، بیماران ممکن میباشد کبودی هایی گوشه و کنار منطقه‌ای که بافت لثه جراحی گردیده مشاهده نمایند. کبودی های سیاه یا این که آبی به طور کاملً طبیعی میباشند و ممکن میباشد تا چندین روز مشاهده شوند. البته همچنین که لثه در حال ترمیم یافتن میباشد؛ کبودی نیز کم رنگ تر گردیده و به‌تدریج از بین می رود.

• تورم صورت و لثه

تورم در ناحیه قوس دندان و بخشی از صورت پس از انجام عمل جراحی دهان و دندان طبیعی میباشد. خوشبختانه این تورم بعداز چند روز کاهش قابل توجهی پیدا می کند. البته برای کمک به تسکین بیشتر این تورم میتوان از کمپرس سرد روی شکل بهره برد. ولی توجه داشته باشید که کمپرس سرد را نباید مستقیماً روی محلی که جراحی گردیده یعنی روی لثه قرار دهید زیرا ناراحتی و درد شما‌را مخصوصا در روزهای اولیه ریکاوری بیشتر خواهد کرد.

• خونریزی خفیف بعد از عمل

خون‌ریزی خفیف در محل جراحی حتی چند روز بعداز انجام جراحی دهن و دندان نیز نامعمول نیست ولی به‌تدریج در روزهای بعد از عمل جراحی میزان خون ریزی کاهش می‌یابد. بهتر میباشد به توصیه های دکتر معالج برای نگهداری از محل جراحی شده و حفظ بهداشت آن جهت دوری از ایجاد عفونت توجه فرمایید.

1. طولانی بودن مدت زمان بهبودی

یکی مهم‌ترین معایب کاشت ایمپلنت این میباشد که زمان انتظار برای بهبودی کامل بعداز کاشت دندان بسیار زمان بر میباشد. روش کاشت دندان حدود ۳ تا ۶ ماه برای جوش خوردن ایمپلنت به استخوان دندان قبل از انجام آخرین مرحله زمان می‌برد. به همین علت در صورتیکه که کل دندان های خویش را کشیده باشید یا این که یکی‌از دندان های پیشین خود را از دست داده باشید نیاز دارید که از دندان های مصنوعی موقتا استفاده نمایید؛ تا طول معالجه طی شود.

1. نادرست بودن کاشت دندان

درصورتی که که وضعیت مریض قبل از کاشت ایمپلنت به درستی ارزیابی نشده باشد و یا این که دندانپزشک تجربه کافی برای کاشت ایمپلنت نداشته باشد ممکن میباشد مشکلاتی را برای مریض ایجاد نماید و کاشت دندان در کوتاه مدت یا این که بلند مدت با عدم موفقیت مواجه خواهد شد. قبل از انجام ایمپلنت بایستی به‌این نکته توجه کرد که کاشت دندان به شیوه ایمپلنت را نمی‌توان روی تک تک بیماران انجام داد. بعضی وقت ها استخوان فک تراکم کافی ندارد و به همین علت فرایند جوش خوردن را با اختلال مواجه می نماید. در صورتیکه که به دکتر متخصص رجوع کنید میتوانید درخصوص معایب کاشت ایمپلنت و احتمال عدم موفقیت آن نسبت به موقعیت خود اطلاعات بیشتری کسب فرمائید.

• پس زدن ایمپلنت

در صورتی کاشت ایمپلنت در محلی از فک که استخوان تراکم کافی ندارد؛ انجام گیرد و قبل از اجرا ایمپلنت دندان، پیوند استخوان انجام نگیرد بعد از مدتی احتمال تحلیل رفتن استخوان در آن ناحیه به شدت افزایش یافته و ایمپلنت به درستی با استخوان فک جوش نمی‌خورد و لق گردیده یا این که کاملا از مکان خود بیرون می‌شود. در این حالت ایمپلنت بایستی از محل خویش بیرون گردیده و بعداز انجام جراحی های موردنیاز مجددا کاشته خواهد شد.

• نیاز به تعویض تاج دندان ایمپلنت

بعد از چندین سال که از کاشت ایمپلنت بگذرد احتمال دارد که رنگ تاج دندانی تغییر و تحول نماید که روی زیبایی و کارایی پروتز دندانی اثرگذار خواهد بود. به همین علت پروتز دندانی باید بعد از چند سال ردوبدل گردد.

1. عدم تحت پوشش بودن بیمه درمانی

یکی‌از معایب کاشت ایمپلنت که روی انتخاب روش درمان از دید بیماران مفید است این میباشد که بیمه های درمانی کاشت دندان به طریق ایمپلنت را پوشش نمی‌دهند و صرفا ممکن میباشد بعضا از بیمه های تکمیلی بخشی از هزینه‌های آن را به شما پرداخت نمایند ولی میزان پرداخت آن ها نیز بسیار ناچیز میباشد. این عدم پوشش دهی بیمه تاثیر بسیار زیادی در تصمیم گیری اشخاص برای استفاده از روش ایمپلنت دندان دارد زیرا بیماران مجبورند بسیاری از هزینه‌های مرتبط با کاشت دندان را از جیب بپردازند که مبلغ کمی هم نیست.

1. نارضایتی از کاشت دندان به روش ایمپلنت

به تدریج اتفاق می افتد که چند سال بعداز کاشت ایمپلنت بیماران از انجام ایمپلنت گلایه داشته باشند البته حتی‌د‌ر صورت ایجاد مشکل نیز راه‌حل های قابل قبولی برای ترمیم یا این که تعویض آن ها وجود دارد. یکی‌از گلایه های اصلی بیماران عدم گارانتی ایمپلنت میباشد. زیرا آن‌ها مجبورند در صورت ایجاد مشکل برای ایمپلنت، هزینه مازاد جهت تعویض و تعمیر آن بپردازند

اثرات منفی ایمپلنت های دندانی چیست ؟

عفونت در مرحله کاشت ایمپلنت یا این که بعد از آن ممکن میباشد به بافت های اطراف مانند دندان های دیگر یا این که رگ ها آسیب وارد نماید. همینطور کاشت دندان به روش ایمپلنت ممکن میباشد به رشته های عصبی نیز جراحت رسانده و موجب گردد بیمار درد شدیدی حس نماید. بی حسی یا این که حس خارش در دندانهای طبیعی دیگر، لثه، لب ها، چانه و مشکلات سینوسی زمانیکه ایمپلنت ها در فک بالا کاشته میگردند؛ نیز از سایر اثرات منفی ایمپلنت های دندانی میباشد که اما در صورتی‌که پزشک معالج تخصص کافی در ایمپلنت دندان نداشته باشد به ندرت در بیمار مشهود است.

• عفونت در محل ایمپلنت شده

عفونت در محل کاشت ایمپلنت ممکن است حین عمل جراحی یا این که بعد ایجاد شود. ریسک فاکتورهای ایجاد عفونت مشتمل بر مبتلا بودن به بیماری‌های سیستم ایمنی، کشیدن سیگار و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان میباشد.

• میکرو جابجایی ایمپلنت

میکروجابجایی ایمپلنت وقتی که پایه ایمپلنت بعد از سوار کردن تاج دندان فوری از استحکام کافی برخوردار نباشد؛ دیده میشود. بدیهی میباشد که تاج دندان مصنوعی ایمپلنت را نباید قبل از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک روی آن سوار کرد البته بعضی اوقات دندانپزشک از پروتز دندانی فوری روی ایمپلنت بلافاصله بعداز آن استفاده می نماید. در‌این روش تعداد جلسات مورد نیاز برای مراجعه به دکتر معالج کمتر میگردد ولی معیار فشاری که روی ایمپلنت وارد شده افزایش یافته و احتمال عدم موفقیت آن را نیز بالا می‌برد.

• نداشتن تراکم استخوان کافی

عدم موفقیت کوتاه مدت بعداز کاشت دندان به روش ایمپلنت ممکن میباشد به علت عدم تراکم استخوان کافی ایجاد گردد. در حالتی‌که دندانپزشک عمل کاشت ایمپلنت را بدون وجود استخوان کافی درفک تکمیل نماید ایمپلنت به درستی به استخوان جوش نخورده و لق شده یا این که از جای خود خارج میگردد.

• واکنش های آلرژیک

ایجاد واکنش های آلرژیک به تیتانیوم یا فلزات دیگری که برای ساخت پایه ایمپلنت استفاده می شود به‌تدریج اتفاق می‌ افتد. علائم آلرژیک میتواند شامل تب، تحلیل لثه یا این که حس خارش باشد. در صورتی‌که که‌این علائم را مشاهده کردید بایستی با دکتر معالج خویش مشورت کرده و از ایمپلنتی با محصول متفاوت استفاده نمائید.

• پیروی نکردن از دستورات پزشک معالج

فعالیت ها و عاداتی که در زندگی روزانه خویش دارید و همان سبک زندگی شما تاثیر مستقیم روی موفقیت یا این که عدم موفقیت ایمپلنت دندان داراست. بنابراین بهتر میباشد دستورات دکتر معالج را به طور کامل برای کاهش ریسک فاکتورهای موجود اثر گذار روی عدم موفقیت کاشت دندان رعایت فرمائید. بعضی از این دستورالعمل ها شامل خوردن غذاهای نرم تا زمان بهبودی کامل ایمپلنت، حفظ بهداشت دهان و دندان و دوری از جویدن مواد غذایی محکم میباشد.

میزان ناموفق بودن ایمپلنت های دندانی چقدر است ؟

میزان موفقیت ایمپلنت های دندانی بسیار بالاست ولی بعضی وقت ها در برخی اشخاص با ناکامی مواجه می گردد. تخمین زده شده که عدم موفقیت ایمپلنت های دندانی حدود ۵ تا ۱۰ درصد میباشد که ممکن میباشد در فاصله زمانی کوتاه یا این که چند ماه بعد میباشد کاشت ایمپلنت مشاهده گردد.

آیا پوسیدگی نیز جزو معایب ایمپلنت کاشته شده میباشد؟

نه زیرا تاج دندانی ایمپلنت و خود پایه ایمپلنت از مواد مصنوعی درست شده‌اند هیچگونه پوسیدگی در آن‌ها مشاهده نمیشود البته برای دوری از ایجاد عفونت و مراقبت بهداشت دهان و دندان خویش می بایست همان مراقبت های معمول از دندان طبیعی یعنی نخ دندان کشیدن و مسواک زدن مرتب را روی دندانهای ایمپلنت شده نیز رعایت فرمایید.