دندانپزشکی سیب

ایمپلنت

ایمپلنت چیست؟ بسیاری از مردم هنوز با مفهوم، فواید و عوارض احتمالی این کلمه آشنا نیستند. در این مبحث قصد داریم ایمپلنت را برای شما حلاجی کنیم تا دیگر نگرانی از این بابت نداشته باشید.

بسیاری از مشکلات دهان و دندان، ریشه در ریشه های دندان دارند. به عبارت دیگر در اغلب موارد، ریشه دندان خراب یا پوسیده، موجب خرابی دندان و التهاب لثه و دهان می گردد. اکثر التهابات لثه ای از نوع پریودنتال هستند. یعنی تجمع پلاک و جرم در دندان و لثه باعث عفونت باکتریایی، همراه با درد بسیار می شود. در گذشته نه چندان دور بیشتر از پل و پروتز برای درمان دندان و عفونت دهان استفاده می شد. اما امروزه، در خیلی از مواقع، ایمپلنت می تواند جایگزین بسیاری بهتری برای ریشه دندان باشد. در واقع این میله فلزی حکم یک ستون قوی و محکم برای دندان را دارد.

گاهی لازم است ایمپلنت مدت زیادی و حتی در برخی موارد به صورت دائمی، در دهان به عنوان پایه دندان باقی بماند. به همین دلیل باید دو شرط اساسی و اصلی داشته باشد. اول اینکه جنس آن محکم و مقاوم باشد و دوم اینکه با دهان و به طور کلی با بدن انسان، سازگاری کامل داشته باشد. تیتانیوم خالص بدین منظور بهترین انتخاب است. پس به طور خلاصه باید بگوییم: ایمپلنت میله ای باریک از جنس تیتانیوم است که به عنوان ریشه و پایه دندان درون استخوان فک جای می گیرد. بنابراین، هم باید از استحکام کافی برخوردار بوده تا بتواند سالهای متوالی و حتی در بسیاری از موارد تمام عمر دوام بیاورد، و هم این قدر با بدن سازگار باشد که با استخوان فک جوش بخورد.

ایمپلنت و جراحی دندان

مزایای ایمپلنت دندان

اول نیمه پر لیوان را می بینیم. ایمپلنت یک روش درمانی است. ما زمانی برای درمان مراجعه می کنیم که در دهان و دندان هایمان، به مشکل برخورد کرده باشیم. اگر کمی خوش شانس باشید، ایمپلنت بسیاری از این مشکلات را برطرف می کند. این میله فلزی، مزایای بسیاری دارد. به همین دلیل امروزه خیلی از مردم برای ترمیم ریشه و دندان خود از این روش استفاده می کنند.

از ظاهر شروع می کنیم. همانطور که گفتیم ایمپلنت از نظر ظاهری کاملا شبیه به دندان های طبیعی است و تشخیص آن از دندان طبیعی در ظاهر بسیار مشکل است. نکته دیگر ثابت بودن آن است. حتما مشاهده نموده اید که در بسیاری از موارد، دندان های مصنوعی، حین صحبت کردن افراد تکان می خورند و یا هنگام غذا خوردن برای آنها مشکل ایجاد می کنند. در استفاده از این روش، دیگر از این مسائل خبری نیست.

مزیت سوم به مراقبت از ایمپلنت برمی گردد. ایمپلنت در واقع به هیچ مراقبت خاصی نیاز ندارد. دقت داشته باشید گفتیم به هیچ مراقبت خاص و نه هیچ گونه توجه و مراقبتی!

در واقع هر رفتاری که با دندان طبیعی خود باید انجام دهید با ایمپلنت هم می توانید داشته باشید. از نخ دندان و مسواک زدن گرفته تا شست و شوی مرتب و …

خصوصیت و ویژگی دیگر استفاده از این روش، این است که فرایند کاشت ایمپلنت برای هر دندان، جدا از سایر دندان ها صورت می گیرد. این یک امتیاز مهم به شمار می رود. یعنی نیاز به تراش دندان های مجاور مانند برخی دیگر از روش های درمانی، نخواهد بود. البته توجه داشته باشید که هر روش درمانی ویژگی ها و خصوصیات خودش را دارد و در جای لازم باید از آن استفاده شود.

همانطور که دیدید، این روش یکی از بهترین روش های درمان ریشه و دندان طبیعی است. اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم، باید عنوان کنیم که ایمپلنت باعث راحتی بیشتر مخاطب یا بیمار در خوردن و جویدن و صحبت کردن، رعایت بهتر بهداشت دهان و دندان، ظاهر زیبا و هماهنگ دندان ها و در نهایت عزت نفس بیشتر بیمار می گردد.

رزرو وقت برای ایمپلنت دندان

در کلینیک سیب درمان حرفه ای و متفاوت را تجربه کنید
۰۲۱۳۶۰۱۱۰۰۰ دریافت مشاوره رایگان

انواع ایمپلنت

مزایای ایمپلنت را گفتیم. اکنون به سراغ انواع آن می رویم. ایمپلنت را به شیوه های مختلف تقسیم بندی می کنند. از نحوه و جایگاه قرار گرفتن فلز در فک گرفته، تا سطح بدنه و طول و قطر و شکل و کیفیت آن. ابتدا سراغ تقسیم بندی آن از نظر جایگاه قرار گرفتن در فک می رویم. ایمپلنت در حال حاضر بر این اساس به سه روش انجام می گیرد. البته علم دندانپزشکی علی رغم پیشرفت هایی که مخصوصا طی چند سال اخیر یا به عبارت بهتر یکی دو دهه اخیر داشته، هنوز هم در حال پیشرفت و یافتن راه های جدیدتر و آسان تر درمانی است. این را از این جهت عنوان کردیم که اگر مثلا طی چند ماه آینده در جایی خواندید یا شنیدید که روش جدیدی برای ایمپلنت پیدا شده و یا حتی روش هایی بهتر و کارآمدتر از این روش در علم دندانپزشکی ابداع شده است، تعجب نکنید.

با این توضیح به سراغ معرفی سه روش موجود در حال حاضر برای ایمپلنت دندانی از نظر جایگاه قرار گرفتن در فک می رویم.

اندواستیل

روش اول ایمپلنت اندواستیل (Endosteal) نام دارد. در این روش از پایه های کوچک و گردی از جنس تیتانیوم به عنوان پایه اصلی دندان استفاده می شود. روش اندواستیل یا داخل استخوانی، روشی رایج است که امروزه تقریبا در همه کلینیک های معتبر و پیشرفته دندانپزشکی مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش، به وسیله دستگاه مخصوص دندانپزشکی، میله فلزی در داخل استخوان فک قرار داده می شود، تا به مرور با استخوان فک جوش خورده و یکسان شود. برای استفاده این روش لازم است شخصی که تحت درمان قرار می گیرد دارای پایه استخوانی قوی و مستحکم باشد.

ساب پریواستیل (Subperiosteal)

روش دوم مخصوص کسانی است که استخوان های آن ها بنا به نظر پزشک، مقاومت کافی را ندارند. به همین دلیل در روش دوم پایه فلزی، نه در داخل استخوان، بلکه در کنار آن و در قسمت تحتانی لثه، جای می گیرد. این روش را ایمپلنت ساب پریواستیل (Subperiosteal) می نامند. بعد از اینکه پایه فلزی در کنار استخوان و زیر لثه محکم شد، روکش دندانی را روی آن قرار می دهند.

زیگوماتیک

روش سوم پیچیده ترین روش ایمپلنت گذاری از نظر جایگاه قرار گرفتن میله در استخوان است. برای همین هم، کاربرد کمتری نسبت به دو روش فوقانی دارد. از روش زیگوماتیک فقط زمانی استفاده می شود که استخوان فک بیمار توانایی لازم برای گذاشتن میله فلزی و جذب آن را چه در درون استخوان و چه در بیرون آن، نداشته باشد. در این حالت به جای فک، باید سراغ گونه رفت. البته برای جلوگیری از ایمپلنت زیگوماتیک، می شود از پیوند استخوان هم استفاده کرد که مشکلات خاص خودش را دارد و معمولا توسط بسیاری دندانپزشکان مگر در موارد بسیار خاص، پیشنهاد نمی شود. به طور خلاصه همانطور که گفته شد، در این روش به جای استفاده از استخوان فک از استخوان گونه استفاده می شود.

انواع ایمپلنت از نظر زمانی

انواع ایمپلنت از نظر جایگاه نسبت به فک را توضیح دادیم. اکنون قصد داریم انواع استفاده از این روش درمانی، نسبت به زمان انجام آن را بیان کنیم.

روش اول روش یک مرحله ای است. در این روش پس از آنکه ایمپلنت درون استخوان جای گرفت، بافت لثه به آن پیوند زده می شود. به همین دلیل برای ادامه درمان دیگر نیاز به عمل جراحی مجدد نمی باشد. در این روش بخشی از پایه که حکم ریشه دندان را دارد، بیرون از بافت لثه و استخوان قرار می گیرد، تا عمل قالب گیری بعد از جوش خوردن بافت انجام پذیرد.

روش دوم به روش دو مرحله ای معروف است. در مرحله اول پایه میله فلزی درون استخوان قرار می گیرد. سپس بسته به اینکه محل کاشت در فک بالا یا پایین است، بیمار مجددا باید مدتی بعد، برای قرار گرفتن پیچ روی بافت لثه اقدام نماید. این زمان برای ایمپلنت فک فوقانی معمولا ۲ ماه و برای ایمپلنت فک تحتانی حدود ۳ ماه می باشد.

ایمپلنت فوری سومین روش کاشت ایمپلنت است. همانطور که از اسمش پیداست، این یک روش سریع برای پرکردن دندان محسوب می شود. روش کار به این گونه است که قراردادن پایه و همچنین نصب تاج، همزمان در یک جلسه انجام می گیرد. این روش بیشتر برای پرکردن دندانهای جلو پیشنهاد می شود. البته تاج ابتدایی که روی دندان قرار می گیرد موقتی است و پس از محکم شدن پایه در محل لثه، باید تاج اصلی جایگزین آن شود.

 

ایمپلنت دندان

 

معرفی انواع ایمپلنت از نظر جنس و کیفیت

در این قسمت قصد داریم انواع ایمپلنت های موجود در بازار را از نظر قیمت و کیفیت بررسی کنیم. همانطور که در ابتدا عنوان شد، طبیعی است که ممکن است در آینده انواع دیگری از ایمپلنت به این لیست اضافه شود. اما در حال حاضر شش ایمپلنت زیر بیشترین انواع ایمپلنت های موجود در بازار، را تشکیل می دهند. ما انواع مختلف را بررسی می کنیم، ولی انتخاب اینکه کدام یک از این ایمپلنت ها برای شما مناسب تر است را به عهده خودتان و پزشکتان می گذاریم.

زیمر

ایمپلنت زیمر Zimmer یکی از بهترین برندهای موجود در بازار ایران است که مزیت های آن غیر قابل انکار است. قیمت نزدیک به ۱۶ میلیون تومانی این ایمپلنت آمریکایی گویای این مطلب است. مخصوصا که بسیاری از کلینیک ها، ضمانت طولانی و گاه مادام العمر برای آن در نظر می گیرند.

ایمپلنت های سوئیسی

۱-ایمپلنت نئودنت Neodent: بیشتر استفاده کنندگان معتقدند نسبت به قیمتش فوق العاده است و در رده ایمپلنت های بسیار خوب طبقه بندی می شود. ساخت برند اشترومن سوئیس بوده و در حال حاضر بازه قیمتی زیر ۱۴ میلیون تومان دارد. البته این نوع از ایمپلنت معمولا با ضمانت طولانی مدت ارائه می شود.

۲-ایمپلنت دندان iti تیتانیوم اشترومن: یک ایمپلنت با کیفیت و مرغوب باز هم ساخت برند اشترومن. اصولا برند اشترومن برند مشهوری در زمینه تولید انواع ایمپلنت هاست. اما می توان گفت این نوع از مدل نئودنت هم با کیفیت تر است و البته کمی هم گرانتر.

۳-ایمپلنت دندان iti Roxalid Active: باز هم سوسیس و باز هم اشترومن. مهمترین خصوصیت این ایمپلنت این است که خیلی سریع با استخوان جوش می خورد. این خصوصیت قیمت آن را تا حد نزدیک به ۲۰ میلیون تومان بالا برده است. البته کیفیت و ضمانت طولانی مدت و حتی گاهی مادام العمر این محصول قیمت بالای آن را جبران می کند.

ایمپلنت های کره ای

۱- مگاژن Megagen: این نوع از ایمپلنت جزء نمونه های پر طرفدار در ایران است. ایمپلنت کره ای که میزان موفقیت بالای آن موجب محبوبیت آن شده است. البته جزء ایمپلنت های ارزان به حساب می آید. هر چند با توجه به نوسانات ارزی نمی توان قیمت  دقیق و مشخصی روی آن گذاشت ولی در حاضر قیمت آن در ایران زیر ۹ میلیون تومان می باشد.

۲- بایوتم Biotem: این نوع از ایمپلنت هم کره ای است و با ایمپلنت مگاژن چه از نظر کیفیتی و چه از نظر قیمتی قابل مقایسه است. هر چند نسبت به نوع اول قیمت پایین تری دارد، ولی شاید بتوان گفت از نظر محبوبیت و موفقیت تقریبا در یک رده هستند.

در مورد قیمت تاکید می کنیم که این قیمت ها تقریبی و بنا به شرایط بازار برای انواع مختلف قابل تغییر هستند و فقط به این علت آورده شدند، تا تشخیص تفاوت بین انواع ایمپلنت برای شما راحت تر باشد.

انواع ایمپلنت های معروف را گفتیم. البته قطعا ایمپلنت های نامرغوب و حتی مرغوب دیگری هم در بازار موجود است و هر سال یا هر ماه ممکن است به تعداد و مرغوبیت آن افزوده شود.

رزرو وقت برای ایمپلنت دندان

در کلینیک سیب درمان حرفه ای و متفاوت را تجربه کنید
۰۲۱۳۶۰۱۱۰۰۰ دریافت مشاوره رایگان

عوارض احتمالی ایمپلنت

ایمپلنت را تعریف کردیم. مزایای آن را گفتیم و و انواع آن را هم از زاویه های مختلف مورد بررسی قرار دادیم. حالا نوبت به برخی عوارض احتمالی ایمپلنت می رسد. بر خلاف تصور، ایمپلنت دندان اگر به صورت علمی و درست انجام بگیرد، عوارض چندانی ندارد و حتی عوارض آن از بسیاری از روش های دیگر درمان کمتر است. شاید به همین دلیل باشد که امروزه، اغلب مردم به سمت و سوی ایمپلنت می روند و آن را به سایر روش های درمانی دهان و دندان، ترجیح می دهند. با این حال ممکن است گاهی در مواردی بسیار نادر، این روش عوارضی هم داشته باشد که با هم آن ها را مرور می کنیم.

ایمپلنت یک عمل جراحی محسوب می شود و مانند همه عمل های جراحی دیگر درد مختصری و گاه شدید دارد که معمولا به وسیله جراح کنترل می شود. لق شدن دندان های کناری و خونریزی و تورم از دیگر عوارض طبیعی ایمپلنت هستند. اما نگران هیچ کدام از اینها نباشید. همه این عوارض، در کوتاه مدت برطرف می شوند. مشکل اصلی زمانی به وجود می آید که عمل جراحی به دست پزشک حاذق انجام نگیرد. آسیب دیدن بافت لثه، استخوان فک، و انواع آسیب های سینوسی جزء عوارض شدید ایمپلنت به حساب می آیند.

تاکید می کنیم در همه این آسیب ها، پزشک نقش مهمی دارد و یک دندانپزشک و جراح حاذق می تواند از همه اینها جلوگیری کند. با وجود این، آلرژی بعضی از بیماران نسبت به فلز، گاهی مشکل ساز می شود و به اصطلاح ایمپلنت را پس می زند. در این گونه موارد از دست پزشک هم کاری بر نمی آید و جراح به ندرت مجبور می شود، از غیر فلزات برای ایمپلنت استفاده کند.

عوارض احتمالی ایمپلنت

مراقبت های بعد از ایمپلنت

شاید احتیاط را کلمه کلیدی مراقبت های بعد از ایمپلنت بدانیم. استفاده از داروها و دهان شویه های تجویز شده توسط پزشک، مسواک زدن آرام و مرتب، و معاینات منظم دندان، جزء مراقبت های ضروری بعد از ایمپلنت به حساب می آیند. البته نباید از عدم فشارآوردن به دندان، دقت در انجام کارهای روزمره، عدم استعمال دخانیات و پرهیز از لمس محل زخم هم به سادگی گذشت.

موارد ممنوعه ایمپلنت

آخرین بحث ایمپلنت را به موارد منع استفاده از ایمپلنت اختصاص می دهیم. اصولا ایمپلنت برای افراد و موارد زیر توصیه نمی شود:

گروه اول افرادی هستند که دارای بیماریهای خاص هستند. منظور از بیماری های خاص در اینجا بیماریهایی نظیر دیابت، بیماریهای قلبی، بیماریهای استخوانی، لوسمی، ام اس و ایدز می باشد. البته ایمپلنت برای افرادی که شیمی درمانی یا پرتودرمانی انجام می دهند و همچنین خانم های باردار و افراد زیر ۱۸ سال هم توصیه نمی شود.

جراحی دندان

جراحی دندان می تواند شامل هر نوع جراحی باشد که بر روی دندان انجام می گیرد. با این حساب ایمپلنت می تواند یکی از انواع مهم این نوع جراحی باشد. گفتنی ها را در مورد ایمپلنت گفتیم. برای همین در اینجا سایر جراحی های دندان را مورد بررسی قرار می دهیم.

جراحی دندان به طور کلی یا جنبه درمانی دارد و یا جنبه زیبایی. در اینجا انواع جراحی های درمانی و زیبایی دندان را به طور خلاصه، بیان می کنیم.

جراحی اندوداتیک (Endodontic)

بیشترین جراحی های دندان شامل جراحی های اندوداتیک می شود.

جراحی اندوداتیک (Endodontic) همان جراحی درمان ریشه است. جراحی یا درمان ریشه به روش های مختلف انجام می گیرد که به طور خلاصه در ذیل بیان می شود.

الف: عصب کشی: عصب کشی یا درمان روت کانال را اگر انجام نداده باشید، حتما اسمش را شنیده اید. جراحی رایجی که به منظور درمان ریشه دندان از ریر مینا و عاج انجام می گیرد. متخصصین ریشه، جزء متخصصان مهم دندانپزشکی به حساب می آیند. پیشرفت های امروزی در زمینه دندانپزشکی باعث شده جراحی ریشه امروزی با جراحی های مثلا ۱۰ یا ۲۰ سال پیش به کلی متفاوت باشد. اگر نیاز به جراحی ریشه دارید و تصور دردناک شما به خاطر تجربه های گذشته مانع از مراجعه تان به دندان پزشک می شود، تجربه های گذشته را از یاد برده و با خیال راحت برای عصب کشی به پزشک متخصص و حاذق مراجعه کنید.

ب: پالپوتومی: احتمالا این یکی را نشنیده اید. باز کردن پالپ دندان و تخلیه عفونت موجود در آن. بسیاری از دردهای عصبی، دندان ناشی از تجمع عفونت در حفره یا قسمتی از پالپ دندان است. دندان پزشک با مهارت خاص خود، محل تجمع عفونت را باز کرده و بدون آنکه به بقیه پالپ و قسمت های دندان دست بزند، عفونت را تخلیه می کند.

ج: پالپکتومی: در این مرحله لازم است تا تمام پالپ دندان برداشته شود. وقتی عفونت از یک حدی بیشتر شود دیگر روش دوم یا پالپوتومی جواب نمی دهد و دندانپزشک نیاز می بیند تا تمام پالپ را برداشته و مورد درمان قرار دهد. دراین روش، پالپ برداشته شده توسط دندانپزشک پس از ترمیم یا درمان مجددا جایگذاری می شود. البته در موارد حاد، گاهی دندانپزشک تشخیص می دهد تا پالپ با مواد قابل جذب جایگزین شود.

د: اپیکواکتومی: که دندانپزشکان به صورت خلاصه و مفید آن را اپیکو می خوانند. اگر سه روش فوق جواب ندهد دندانپزشک گاهی ناچار است، نوک یا انتهای ریشه را از طریق جراحی قطع کند. در این حالت حفره ایجاد شده با مواد سازگار با بدن پر خواهد شد. معمولا این روش جراحی به وسیله ابزار و میکروسکوپ خاص انجام می گیرد.

جراحی زیبایی دندان

آخرین مورد در خصوص جراحی دندان ، جراحی زیبایی دندان است. متخصصان دندانپزشکی گاهی ناچارند با استفاده از کامپوزیت ها و لمینت های سرامیکی و نیز روکش های دندان اقدام به انجام روش های درمانی برای زیبایی دندان نمایند. البته این کار نیز به نوبه خود یک کار تخصصی و ویژه است، اما یکی از مهمترین موارد در زیبایی دندان جراحی لثه برای زیبایی است. چرا که به نوعی نمی توان لثه را جدا از دندان به حساب آورد. البته جراحی لثه به جز این مورد، خود شامل موارد بسیار و مهم دیگری می شود که در ذیل به طور خیلی مختصر به آن اشاره می شود.

جراحی لثه

جراحی لثه به جز از موارد زیبایی، معمولا در مواردی که دکتر تشخیص پریودنتال می دهد ضروری است. در ابتدای مطلب اشاره ای مختصر به پریودنتال کردیم و گفتیم، تجمع باکتریهای پلاک و جرم دندان می تواند باعث عفونت لثه شود. اما اگر این بیماری در همان ابتدا کنترل و درمان نشود می تواند مشکلات جدی برای بیمار ایجاد کند تا جایی که در بسیاری از موارد کار به جراحی بکشد.

جراحی لثه مراحل مختلفی دارد. گاهی مشکل با کوچک کردن پاکت یا فرورفتگی بین دندان و لثه رفع می شود. در این روش، لثه را برش زده و به سمت فوقانی دهان تا می زنند، تا بتوانند باکتریهای زیر آن را تخلیه نمایند. این راه، عادی ترین و ابتدایی ترین روش جراحی لثه به حساب می آید. بافت لثه مجددا می تواند رشد کرده و خود را بازسازی کند.

در مرحله دوم وقتی مشکل حادتر شده باشد، علاوه بر برش و تازدن، لازم است پروتئینهای تحریک کننده در محل برش قرار بگیرند تا بافت لثه به بازسازی ترغیب شود. حتی شاید در این روش، گاهی نیاز به پیوند غشا و در موارد جدی تر پیوند استخوان هم وجود داشته باشد.

مرحله سوم جراحی لثه زمانی است که لثه پس روی کرده باشد. اینجا دیگر لازم است تا از بافت های نرم دهان برداشته شده و به لثه پیوند زده شود.در این گونه موارد ریشه دندان کاملا نمایان می شود و لازم است برای جلوگیری از آسیب بیشتر جلو بیماری به هر نحو ممکن گرفته شود.

گفتنی ها را گفتیم. البته پیشگیری بهترین درمان است. بهتر است قبل از اینکه به هیچکدام از درمان ها و جراحی های فوق نیاز باشد خودمان مسائل بهداشتی را رعایت کرده و مانع آسیب دیدن دهان و دندان مان شویم. یادمان باشد، همیشه پیشگیری بهترین و کم هزینه ترین راه است. مراقب بهداشت دهان و دندانمان باشیم.

تمامی حقوق مطالب برای دندانپزشکی سیب محفوظ است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می باشد.